تقسیم بندی خلسه
تقسیم بندی خلسه
16 / 12 / 1391 ساعت | بازدید : 8722 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

تقسیم بندی خلسه:

این تقسیم بندی براساس عامل بوجود آورنده است دراین حالت خلسه را به چهار نوع تقسیم بندی می کنند:


۱-خلسه مرضی: که معمولا به دنبال بیماری ها و امراض در شرایط خاصی حاصل می شود مثل مواقعی که شخص دچار تب شدید می شود توی خلسه فرد می رود این نوع خلسه غیرقابل کنترل و غیرارادی است.


۲- خلسه دارویی: انواع داروی مسکن و آرامش بخش و خواب آور و همچنین داروهای بی حسی و بی هوشی ایجاد حالت های شبیه خلسه می کند با درجات و عمقهای متفاوت. عده ای ترکیبات موادمخدر را در همین گروه قرار می دهند ومعتقد هستند که خلسه با مواد مخدرهم ایجاد می شود و مواد مخدر هم جزء همین خلسه دارویی میدانند اینکه زمانی که افراد به هر دلیلی به سمت مواد مخدر می روند بعد از یک بار تجربه جذب می شوند و در آن اعتیادشان پابرجا می شود حالا چرا روز اول به سمت اعتیاد رفته اند و چرا با اولین تجربه دست نمی کشند و باز هم به دنبال آن کار می روند یک دلیل آن همین است که شخص با مصرف مواد مخدر در یک حالت شبه خلسه فرو می رود البته این خلسه ای که آنها تجربه می کنند یک خلسه ای بسیار پست و نازل و پایین است به هرصورت این حالت خلسه یک لذتی به آنها می دهد که باز هم این قضیه را تکرار می کنند.

3-نوع سوم خلسه: خلسه محیطی است که بدلیل غیر معمولی بودن و غیر طبیعی بودن محیط ایجاد می شود برای مثال اگر یک محیط فوق العاده زیبا و قشنگ و رویایی باشد و اگر یک محیط فوق العاده ترسناک و وحشتناک باشد و یک محیط بیش از حد غیرطبیعی و غیر معمولی باشد شخص با قرار گرفتن در آن محیط و دیدن آن محیط توی خلسه فرو می رود.
مثال: وقتی که ما وارد یک واحد مسکونی می شویم یک ذهنیت خاص داریم و منتظر یک تصویر و چیدمان مشخص هستیم اگر چیدمان یک منزل فوق العاده متفاوت باشداز سایر منازل شخصی ، به خلسه فرو می رود اگر شخص در یک طبیعت بسیار زیبا و رویائی قرار گیرد خود به خود توی خلسه فرو می رود.
یک نکته بسیار مهم که در دل این موضوع نهفته است این هست که افرادی که به شکل حرفه ای سازمان یافته و برنامه ریزی شده محافل و مجالس فساد تشکیل می دهند و جوانان را به سمت این محافل جذب می کنند از همین حربه استفاده می کنند.
فطرت جوانان پاک است و هیچ علاقه ای به محافل و مجالس فساد ندارند اگر هم به دلایل مختلفی از این محافل دست پاک کنند شدیداً منزجر و زده خواهند شد و جذب نخواهند شد و تسلیم اتفاقاتی که در آن محفل می افتد نخواهند شد.
ولی طراحان مجالس فساد و منکرات یا به تجربه فهمیده اند یا اینکه به طور سازمان یافته به آنهامنتقل کرده اند و مجالس و چیدمان محیط و وضعیت را به گونه ای عجیب و غریب و جذاب طراحی می کنند که جوان وقتی وارد محیط می شود در خلسه فرو می رود در آن حالت هر نوع پیشنهادی و صحبتی و کاری از کسی بخواهند چون در خلسه است و تلقین پذیری بالا است انجام می دهد و غافل از اینکه فردا خودش هم از کار خودش پشیمان خواهد شد.


۴-نوع چهارم خلسه:‌ خلسه تلقینی است که بر اثر تلقین چه تلقین کلامی و چه تلقین فکری ایجاد می شود مثل خلسه هایی که در بعضی از تکنیک های هیپنوتیزم ایجاد می شود.

یکی اینکه کودکان اساسا از بدو تولد تا سن پنج سالگی دریک حالت شبه خلسه هستند به گونه ای می شود گفت که کودک تا سن پنج سالگی در خلسه است و تمام وقت در این حالت قرار دارد به همین خاطر هم کودکان تلقین پذیریشان فوق العاده بالا است واز همه چیز بزرگترها بخصوص پدر و مادر به شدت تأثیر می گیرند از حرف و کلام و برخورد و رفتار حتی از پوشش و حرکات بزرگترها تلقین می گیرند و تلقین می پذیرند.


.
.


نکته : انسان وقتی که ضربه های روحی می خورد پشیمان خواهد شد در حالتی مثل خلسه فرو می رود که حالا فلسه مرضی هم اشاره کردیم به همین نکته عنایت دارد.
باید اضافه کنیم که بحرانهای روحی هم همین تأثیر را اعمال میکند بحران های روحی هم شخص را توی فلسه خود می برد ضربه های روحی هم شخص را توی فلسه فرو می برد.
نکته کاربردی که در این موضوع نهفته است این است که زمانی که انسان به هر دلیلی بیش از حد خوشحال شود و یا بیش از حد ناراحت شود این هم حالتی مثل خلسه است مثلا در کنکور دانشگاه قبول می شود رتبه کنکورش خیلی عالی می شود مثلا رتبه کنکورش یک رقمی می شود اینقدر خوشحال می شود توی یک حالتی شبیه خلسه فرو می رود یا هر اتفاق خوشحال کننده دیگری نقطه مقابلش جوانی که فوق العاده ناراحت شود یک عزیزی را از دست بدهد خبر غمناکی بشنود فوق العاده ناراحت شود آن هم شبیه خلسه است.

-تلقینات عادی و معمولی هم که درعوام جامعه هم رایج است ایجاد خلسه می کند مثل همانی که خودمان در جامعه دیدیم می گویند فلانی گوشی است یعنی هر چیزی در گوش او بگویند می پذیرد در واقع آن چیزهایی که در گوش شخص بیان می شود و تکرار می شود وبرایش صحبت می کنند ؟ اثری شبیه خلسه می گذارد و تلقین پذیری شخص را افزایش می دهد و در نهایت اینکه تکنیک های هیپنوتیزم هم در هر شکل چه از تلقین آن استفاده شود چه نشود باز هم تکنیک های هیپنوتیزم در کل شخص را در خلسه فرو می برد خلسه ای که در اثر تکنیک های هیپنوتیزم ایجاد می شود با همه حالتهای قبلی متفاوت است و چند تفاوت اساسی و کلیدی دارد.



موضوعات مرتبط: متافیزیک و علوم ماورا , ,

|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید

[Comment_Gavator]
mari در تاریخ : 1391/12/16/3 - - گفته است :
[Comment_Content]


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 1421
بازدید کل : 87959
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 104
تعداد آنلاین : 1



Begin Translator Code -->

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرزمین اسرار و آدرس moon-queen.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 68
:: کل نظرات : 104

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 12

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 12
:: باردید دیروز : 7
:: بازدید هفته : 12
:: بازدید ماه : 1421
:: بازدید سال : 5611
:: بازدید کلی : 87959